Het kan gebeuren dat je werkgever je loon niet betaald. Vaak is dit het gevolg van een langere discussie tussen jou en je werkgever, maar mag dit zo maar?

Om die vraag te beantwoorden moeten we eerst toelichten wat de wet zegt.

Wanneer iemand werkzaam is, krijgt hij daarvoor loon. Als je ziek wordt, heb je in beginsel ook recht op loon over de eerste 104 weken van je arbeidsongeschiktheid. Tijdens die periode hebben zowel de werkgever als de werknemer over en weer verplichtingen. De werknemer moet zicht inspannen voor zijn re-integratie en voldoen aan de redelijke verzoeken daartoe van de werkgever. Ook moet de werknemer zich melden bij de bedrijfsarts als hij daarvoor wordt opgeroepen. Bij de bedrijfsarts zal dan worden vastgesteld wat de mogelijkheden van re-integratie zijn en aan de hand daarvan wordt besloten wat bij de werkgever gedaan kan worden.

De werkgever moet vervolgens zorgen dat de re-integratie kan plaatsvinden en zal ook alles in het werk moeten stellen om een veilige omgeving te creëren zodat de werknemer kan herstellen en re-integreren.

Loonopschorten

Wanneer een werknemer zich niet houdt aan zijn verplichtingen, kan de werkgever ervoor kiezen om het loon niet te betalen. Daarvoor zijn twee mogelijkheden, de loonstop of de loonopschorting. Een loonopschorting wordt door de werkgever ingezet wanneer de werkgever niet kan vaststellen of de werknemer wel echt ziek is. Bij een loonopschorting krijgt de werknemer het loon alsnog zodra hij heeft voldaan aan zijn verplichtingen.

Het stopzetten van het loon wil zeggen dat je als werknemer ook helemaal geen recht meer hebt op je loon. Dat kan dan ook niet zomaar plaatsvinden. Het is namelijk een flinke inbreuk op je rechten en je kan daarmee heel zwaar worden getroffen.

Waarschuwing vooraf

Je werkgever moet je op voorhand waarschuwing en de mogelijkheid geven om alsnog aan je verplichtingen te voldoen. Doet de werkgever dit niet, dan is de loonstop niet rechtsgeldig en moet het loon gewoon worden betaald.

Verder kan het niet altijd worden ingezet en moet je het als werknemer wel bont maken voordat je werkgever kan overgaan tot een loonstop. Denk bijvoorbeeld aan het niet meewerken aan je re-integratie of het weigeren van het uitvoeren van passend werk.

Wil je weten of je werkgever op een juiste manier je loon heeft stopgezet of dat je eigenlijk gewoon recht hebt op loon, neem dan contact op met Boks Juristen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 06- 213 877 15.