Als je als werkgever constateert dat het werk van je werknemer achterblijft, de omzet blijft achter of de ontwikkeling van je werknemer blijft achter, moet je als werkgever actie ondernemen, maar hoe doe je dat?

Je hebt een werknemer in dienst genomen en zag in deze werknemer veel potentie. Helaas blijkt na enige tijd dat de werknemer niet datgene brengt in de organisatie wat jij voor ogen had of de ontwikkeling binnen je vakgebied gaat door, maar de werknemer blijft achter. Het komt ook vaak voor dat je een werknemer al lange tijd in dienst hebt en nu ineens lijk de klad erin te komen. Hoe ga je hier mee om? Wat kan je doen als werkgever? Wat zijn je plichten ten opzichte van een dergelijke werknemer.

Belangrijk is om in een vroeg stadium te constateren dat een werknemer op welke manier dan ook achterblijft. Een disfunctioneren werknemer pas laat in het traject ontdekken zorgt voor de nodige frustraties en problemen.

Het is belangrijk om je als werkgever te realiseren dat je een verplichting hebt om de kennis en kunde van je werknemers te blijven optimaliseren en scholing moet stimuleren. Als werkgever doe je er dus goed aan om in ieder geval jaarlijks met de werknemer in gesprek te gaan en voor iedere werknemer de mogelijkheid te creëren om tot scholing over te gaan. Mocht het nou zo zijn dat de werknemer zelf niet ziet dat zijn functioneren achterblijft bij zijn collega’s dan is het aan een werkgever de taak om de werknemer hierop aan te spreken en mogelijkheden te bieden om het functioneren te verbeteren. Vaak is een goed gesprek al voldoende om in een vroeg stadium de werknemer ervan bewust te maken, waarna verbetering kan intreden.

Een andere mogelijkheid is er om met een werknemer ook een daadwerkelijk verbetertraject in te gaan. Ook daarin zitten diverse verplichtingen van een werkgever.

Bovenal is en blijft het van groot belang dat je als werkgever zorgt dat alle stappen goed gedocumenteerd zijn, alleen dan kan je uiteindelijk als werkgever stappen maken.

Mocht de werknemer echt niet meer functioneren binnen de organisatie dan is een laatste optie een werknemer voor te dragen voor ontslag.

Het is bij al deze stappen van belang je te realiseren dat de regels volgen als werkgever je uiteindelijk zal helpen in het verbeteren van je onderneming, met of zonder de disfunctionerende werknemer. Neem dus altijd contact op met een arbeidsjurist wanneer je meent dat een werknemer onvoldoende functioneert.

Boks Juristen staat je met raad en daad bij (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 213 877 15), neem vrijblijvend contact op.